- Főoldal
- Mérnöktanácsadás
- Rólunk
- Szakmai cikkek és Referenciáink
- Referenciák aktuális
- Budapest M3 metró felúíjítás
A Hilti Hungária eddigi történetének egyik legsikeresebb projektje!
A Budapesti Metro3 felújítás

Szeretnénk megosztani Veletek sikertörténetünket, senior projektmenedzser kollégánk Suppan Gábor és a Magyar Építők beszámolója alapján.
A projekt két fő részből áll: az alagút felújítása, amely megában foglalja az utólagos szigetelést, a vágányok, a tűzivíz vezeték, a kábeltálcák, a világítás és a biztosító berendezések felújítását, illetve az állomások felújítása, amelynek során megújulnak az üzemi területek, az elektromos berendezések és hálózat, az épületgépészet, a speciális oltóberendezések, a mozgólépcsők, felvonók és végül – de nem utolsó sorban, az állomások belsőépítészeti kialakítása.
Kép: Nagy Mihály/magyarepitok.hu
Vágányok felújítása és sínerősítés
2016 őszén kezdtük el a próbákat a sínleerősítés furatainak elkészítésére. Ennek során kiderült, hogy az általánosságban (és vasalt betonlemez esetén kizárólagosan használható) vizes üzemű gyémántfúrás helyett vasalatlan szerkezet esetén alkalmazható a Hilti TE-YD porelszívásos fúrószárral és Hilti TE 70 kombikapapáccsal végzett fúrás, amelynek több előnye is mutatkozott:
- egyrészt a furatkészítés kb. 1/6 időt vesz igénybe (1 furat elkészítése az utómunkákkal együtt
- másrészt furatmag kiszedése, furattisztítás – gyémántfúróval kb. 6-7 perc, a porelszívásos technológiával nem egészen 1 perc.

Az ajánlott ragasztóhabarcs, Hilti HIT-RE 500 V3/V4 epoxigyanta ragasztóhabarcs minimális furatot igényel, azaz az általánosságban alkalmazott 42-50 mm átmérő helyett elég a csavar átmérőjénélnél 2 ill. 4 mm – rel nagyobb furat készítése, aminek következtében kevesebb ragasztóhabarcsra van szükség. Ennek a ragasztóhabarcsnak az ETA engedélyében szerepel a gyémánt fúrószerszámmal készített vizes, nedves furatba való ragasztás is. A kivitelezéshez terveztünk egy sínen gördülő kocsit, amelyre rászereltünk egy Hilti DD-HD 30 típusú fúróállványt. A fúróállványhoz terveztünk egy speciális adaptert, amelynek segítségével 2 db TE 70 kombikalapácsot, vagy akár 2 db DD 250 magfúró készüléket szerelhettünk föl, így a gépek beállításával egyszerre 2 db furatot lehet elkészíteni. A kiválasztott sínlekötés ismeretében az ajánlott technológiával és Hilti termékekkel elkészített komplett lekötést, amely kiegészült egy Hilti termék, a CB-G EG epoxigyanta habarcs újszerű alkalmazásával: kvarchomok megfelelő arányú hozzákeverésével a betonlemez és a sínlekötés közötti távolság alátömedékeléssel történő kitöltésével.
Kép: Suppan Gábor
Projektben használt termékek
HIT-RE 500 V4 EPOXI DŰBEL

Betonacélok összekötéséhez és nagy teherbírású rögzítésekhez tanúsítvánnyal rendelkező, egyedülálló teljesítményű injektálható epoxihabarcs
Megnézem!DD-HD 30 fúróállvány


Az állomások felújításában sok Hilti alkalmazás mellett a legjelentősebb a belsőépítészeti burkolóelemek rögzítése a Hilti MQ moduláris rendszer és a Hilti Eurofox rendszer kombinált alkalmazásával.
Munkánk során nagyon jó kollegiális kapcsolat alakult ki mind a generálkivitelezőkkel mind pedig a legtöbb alvállalkozóval. Ennek a sok kihívást és újszerű megoldásokat kívánó munkának a koordinálásához az a Hilti Hungária egy kijelölt projektmenedzsert biztosított, a munkában részt vesznek a Hilti mérnökei, szaktanácsadói, termékmenedzserei, logisztikusai, de olykor az anyacég megfelelő részlegeinek és az ott dolgozó kollégáknak a bevonására is szükség volt.
Fotó: Suppan Gábor